Dubarry

0

Volvo Ocean Race 2017/18 leg 1-3

dinsdag 9 januari 2018 16:18:07 Europe/Budapest

Volvo Ocean Race: terugblik etappes 1-3

Leg 01, Alicante to Lisbon, Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean RaceLeg 01, Alicante - Lisbon, Photo credit Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race 

LEG 1 Allicante - Lissabon. Afstand 1450 nautical miles, start 22 oktober 2017
Het is 22 oktober 2017 als in Alicante de Volvo Ocean Race start. De eerste etappe is voor de zeven deelnemende teams een 'opwarmertje' over 1450 nautische mjjlen en voert naar Lissabon. Al vroeg in de race neemt Vestas 11th Hour Racing navigator Simon Fisher de beslissing om in de Middellandse Zee langs de kust af te zakken richting Gibraltar. Daarmee pakt het team de leiding en staat die niet meer af.

De Nederlandse zeilliefhebbers zijn vooral geïnteresseerd in de verrichtingen van Team Brunel en AkzoNobel waarvan schipper Simeon Tienpont de meest besproken persoon is. Een week voor de start in Alicante wordt hij door zijn sponsor ontslagen wegens een zakelijk conflict, maar wint een arbitragezaak. Terug aan boord weet hij zijn bij elkaar gesprokkelde team naar een vierde plaats te zeilen. Brunel is minder gelukkig en moet in de Straat van Gibraltar meerdere keren de boot stil leggen om vuil aan de zwenkkiel en het roer te verwijderen. Ook hebben ze een aanvaring met een schildpad.


LEG 2: Lissabon - Cape Town. 7000 Nautical miles, start 5 november 2017
Twee dagen voor de start van de etappe naar Kaapstad wint Bekking met zijn team de In-port te racen. Het geeft zelfvertrouwen. “Het spelletje is eigenlijk heel simpel: degene die de minste fouten maakt die wint.”

Amper uit de startblokken krijgt de Volvo vloot het zwaar te verduren met veel wind en spektakel. Dankzij allerlei camera's aan boord zien we Sun Hung Kai/Scallywag met de Annemieke Bes aan boord, zelfs een keer plat gaan. Voor de 39-jarige Nederlandse zeilster, winnares in 2008 van een zilveren olympische medaille, is het haar eerste Volvo Ocean Race. Aanvankelijk zou de Groningse met AkzoNobel deelnemen, maar besluit uiteindelijk aan boord bij Scallywag te stappen.
Scallywag - Annemieke Bes in actie

 Annemieke in actie. Photo credit Konrad Frost


Doldrums
Een paar dagen na de start van de etappe naar Kaapstad maakt de sterke wind snel plaats voor lokale stormactiviteiten richting de Doldrums. De vloot baant zich een weg door alle wolkensystemen en de navigators en schippers breken hun hoofd over de tactische beslissingen.

Scallywag - Foto Konrad Frost

Photo credit Konrad Frost

Voor de 28-jarige Australiër Kyle Langford is het zijn eerste echte lange etappe op zee. ” Het is fysiek uitputtend en mentaal vermoeiend. Met name omdat het non-stop is, het eindigt nooit. Er is geen rust.”

Bij het passeren van de Evenaar komt Koning Neptunes aan boord van de VOR-racers en worden de broekies ontgroend. Via het zuidelijk halfrond koersen de schepen verder richting Kaapstad waar het Spaanse Mapfre na ruim 19 dagen en 7800 zeemijlen varen de winst grijpt. In de vroege ochtend van 25 november finisht Brunel enigszins teleurstellend als vierde. "Terugkijkend naar onze navigatie zijn er natuurlijk momenten waarop we het misschien beter hadden kunnen doen. Ik ben blij met onze groep. De leercurve is enorm en iedereen is gezond, fit en geniet,” relativeert schipper Bekking.

Team Brunel schipper Bouwe Bekking over Volvo Ocean Race: "HET IS CONSTANT EEN BALANS TUSSEN RESULTAAT EN RISICO" Photo credit: Team Brunel - Jasper van Staveren

Tijdens de stopover in Kaapstad krijgen de zeilers ruim een week rust. Bij de havenrace weet Bekking met zijn team de meeste aandacht  te trekken met een opvallend voorzeil (code zero) in Mondriaan design. De In-Port race levert een zesde plaats op.


LEG 3: Cape Town - Melbourne. Afstand 6500 nautical miles. Start 10 December 2017
De spanning is voelbaar als de vloot van start gaat voor leg 3 naar Melbourne. ”Deze etappe scheidt de jongens van de mannen en de meisjes van de vrouwen,” aldus veteraan Bouwe Bekking die zelf zijn achtste race zeilt.

VOR teams - Photo credit Ydwer.com

Start leg 3 Kaapstad - Melbourne. Photo credit Ydwer.com


De eerste echte confrontatie met de brute Zuidelijke Oceaan laat niet lang op zich wachten. De vloot raakt verzeild in een depressie met windsnelheden tot 60 knopen. De virtuele exclusion zone om de schepen noordelijk van het Antarctische ijs te houden, houdt de teams tegen om onder het lagedrukgebied te duiken en daarmee de heftigste condities te omzeilen. De zeilers vechten tegen golven zo hoog als een flatgebouw. En windsnelheden waarbij je liever niet op volle zee bent. Maar ze hebben geen keuze. Gelukkig zijn ze qua kleding en laarzen, de meeste teams in de Volvo Ocean Race dragen Dubarry, beschermd tegen de elementen.

Optimale bescherming - Dubarry waterdichte zeillaarzen

Optimale bescherming met de Dubarry Crosshaven zeillaarzen. 6 van de 7 boten in deze race dragen Dubarry zeillaarzen. Photo credit Konrad Frost


Materiaalpech

AkzoNobel wordt slachtoffer van materiaalpech. De rails waarmee het grootzeil aan de mast zit, breekt af. De concurrentie zeilt hard verder, terwijl aan boord van de Nederlandse boot geprobeerd wordt de schade te herstellen.

Team Brunel blijft ook niet gespaard van tegenslag. Een enorme golf zorgt er voor dat twee bemanningsleden, Peter Burling en Annie Lush, tegen de zeereling en het dek worden gesmeten. Voor Annie ziet het er zorgwekkend uit. Met rugklachten ligt ze 70 uur plat.

Dongfeng Race Team met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord en Mapfre zijn de koplopers en doen aan stuivertje wisselen. Om elke meter wordt gevochten. “Ik ben blij als ik even languit in mijn bunk kan liggen. Al is het maar voor 20 minuten. Dat geeft je net dat beetje energie om weer op je benen te staan,'' aldus Carolijn die met Dongfeng als tweede aankomt in Melbourne. Mapfre wint opnieuw. Na Vestas 11th Hour Racing kan team Brunel als vierde op eerste Kerstdag aan de lunch in Australië aanschuiven. Schipper Bekking is blij dat hij  zijn boot heeft heel gehouden, maar zelf kritisch over het resultaat. "Misschien heb ik eerste dagen te conservatief gevaren. Het is constant een balans tussen risico en resultaat."

 

Op 2 januari 2018 is leg 4 van Melbourne naar Hongkong van start gegaan waar de teams rond 20 januari worden verwacht.

 

FEITEN EN WEETJES

- De Volvo Ocean Race (vh Whitbread Round the World Race) wordt sinds 1973 gehouden.
- Aan de eerste race, die bestond uit vier legs, deden 19 teams mee.
- De race wordt om de drie jaar gehouden.
- Aan deze editie, doen zeven gemengde teams mee.
- De totale lengte van de race bedraagt 45.000 nautische zeemijlen.
- De kosten voor een campagne liggen gemiddeld rond de 15 miljoen euro.
- Er wordt met one-design Volvo 65 boten gevaren. Alle boten zijn identiek.
- Aan deze race doen twee Nederlandse teams mee: team Brunel en AkzoNobel
- De finish is in juni in Scheveningen


Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Watersport TV.
Wil je de Volvo Ocean Race volgen ga dan naar www.volvooceanrace.com of volg de race via de speciale Watersport TV pagina

 

Geplaatst in News door

Dubarry of Ireland

Was
Please select an option above
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Voor meer informatie, zie ons Cookie beleid. Meer Info